اطلاعات تماس

آدرس و تماس با انتشارات عارف کامل : میدان انقلاب (ضلع جنوب شرقی )- کوچه آبرو - پلاک 2 -واحد 48 تلفن : 66494286-09128040484

مزایای یادگیری زبان دوم

آموزش زبان انگلیسی | پرورش کودک دو زبانه | مزایای دو زبانه بودن | یادگیری زبان دوم | یادگیری زبان انگلیسی | یادگیری زبان جدید | کودک دو زبانه | آموزش الفبای انگلیسی | آموزش الفبای فارسی | آموزش اعداد انگلیسی

در این مقاله میخواهیم به چند مورد از مزایای یادگیری زبان دوم و اثرگذاری آن بر رشد شناختی مغز بپردازیم.

زبان برای همه انسان ها  بشر وسیله ای برای برقراری ارتباط می باشد. هیچ شکل دیگری از ارتباطات در دنیای طبیعی در این مدت کوتاه اطلاعات زیادی را منتقل نمی کند. همانطور که می دانید کودک می تواند زبانی که با آن صحبت می کنید را بشنود، تقلید کند، اکتشاف کند، تمرین کند و سرانجام نیز یاد بگیرد. تاثیر این کلمات و جملات بر مغز کودک یک اتفاق خارق‌العاده را شکل می دهد. با پیشرفت‌های مهم فنّاوری، پژوهشگران و دانشمندان توانسته‌اند تاثیرات دو زبانه بودن بر عملکرد مغز و افزایش توانایی شناختی آن را تحلیل کنند.

بسیاری از ما تا زمان ورود به دبیرستان و دانشگاه یادگیری زبان دوم را شروع نمی کنیم، اما پژوهش های صورت گرفته نشان می دهند مقاطع ذکر شده زمان مناسبی برای شروع یادگیری زبان نیستند. در واقع تحقیقات جدید بیانگر این مسأله اند که بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان، از سنین بسیار پایین است. پیش تر تصور می شد آموزش زبان انگلیسی به کودکان در این سنین، سبب بروز اختلالات و مشکلات زبان شناسی در کودک خواهند شد اما پژوهشگران معتقدند بهتر است در مراحل آغازین تولد کودک آموزش زبان دوم شروع شود.

طبق مطالعات انجام شده آموزش کودک دو زبانه به طور مستقیم بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد و همچنین زبان بر رشد شناختی مغز تاثیرات مثبت بسیاری دارد.

مزایای یادگیری زبان دوم

تفکر به دو زبان مختلف

اولین و مهم ترین تاثیر دو زبانه بودن ایجاد اعتماد به نفس در توانایی تفکر همزمان به دو زبان مختلف است. کودکانی که دو زبانه هستند می توانند به دو زبان مختلف فکر کنند، هنگام مکالمه با یک زبان، زبان دیگر آن‌ها به طور خودکار فعال می‌شود. تغییر مداوم مکالمه بین دو زبان به ذهن آن‌ها اجازه می‌دهد نسبت به افراد یک زبانه، برداشت‌های متفاوتی از یک واژه در زبان‌های مختلف داشته باشند و به معانی واژه ها دقت بیشتری دارند.

کنترل در مهارت گفتاری و شنیداری

در کودکان دو زبانه با کنترل و جا به جایی مکرر بین دو زبان، باعث افزایش مکانیسم کنترل در مغز آن ها می‌شود. به همین دلیل، یک کودک دو زبانه، موقع صحبت کردن به دو زبان و گوش دادن، توجه بسیاری دارد و از گفتن جملات اضافه خودداری می‌کند. براساس اصول ارتباطات، این ویژگی مهم و موثر باعث می شود مغز تقویت شود. آشنایی با زبان دوم باعث می شود فرصت های بسیاری برای بالا رفتن درک کودک و همچنین باعث ایجاد کلمات متناسب با زبان‌های دیگر می شود.

می توانند همزمان چند کار را انجام دهند

با توجه به اینکه گفته شد کودکان دو زبانه وقتی بین دو زبان به طور مکرر در حال تغییر هستند، می‌توانند در انجام کارها نیز به همین شیوه عمل کنند. کودکان دو زبانه می تواند بدون هیچ سردرگمی، حواس و توجه خود را از کاری به کار دیگر معطوف کنند و وظایف مختلفی را به عهده بگیرند و آن ها را به نحو احسن انجام دهند.

همانطور که در این مقاله خواندید، دو زبانه‌ها برای رفع نیازهای خود، به منظور انتقال درست مفاهیم به زبان دوم، عدم یادگیری و تکرار یادگیری را طی می‌کنند. این فرآیند مستلزم توجه، تمرکز، یادآوری و تحلیل است که باعث افزایش فعالیت شناختی و اجرایی مغز می‌شود. همچنین کودکان دو زبانه فرآیند یادگیری و درک دو زبان مختلف است. با توجه به مقایسه مداوم و یادگیری زبان جدید، مهارت‌ اجرایی کودک دو زبانه بسیار پیشرفته است. این مهارت‌ها کمک می‌کند کودک در انجام وظایف خود متمرکز و مصمم باشد.

نظری بدهید

There are no products