اطلاعات تماس

آدرس و تماس با انتشارات عارف کامل : میدان انقلاب (ضلع جنوب شرقی )- کوچه آبرو - پلاک 2 -واحد 48 تلفن : 66494286-09128040484

تاثیر بازی های فکری بر کودکان

تاثیر بازی های فکری بر کودکان

روانشناسان امروزه درباره تاثیر بازی های فکری بر کودکان تحقیقاتی به عمل آورده اند و مقالاتی در این باره منتشر کرده اند.

روانشناسان و کارشناسان کودک معتقدند بازی‌های فکری برای تقویت تخیل و قدرت تصویرسازی کودکان بسیار مفید هستند. بعضی از بازی‌های فکری بصری می توانند تصورات کودکان را توسعه دهند که در آن بچه‌ها می‌توانند چگونگی پیروز شدن یا چرایی باخت را تجسم کنند. بازی‌های فکری برای پرورش و  علاقمند کردن کودکان به فعالیت‌های فیزیکی و فکری است که باعث الهام بخشی به آرزوهای آنها برای کسب دانش می‌شود.

بازی‌ها و اسباب بازی‌ های فکری همواره می‌توانند سبب رشد و پرورش بخش‌های مختلف ذهن کودک شوند. هنگامی که کودک در سنین مختلف بازی‌های متفاوت فکری را تجربه کند، آمادگی لازم برای رویارویی با مشکلات و موانع مختلف زندگی را پیدا می‌کند. آگاهی والدین نسبت به اهمیت بازی فکری و تأثیر آن بر رشد روانی و فکری کودک امری ضروری است.

والدین با آگاهی داشتن در زمینه انتخاب بازی فکری مناسب برای کودکان می‌توانند آنها را تبدیل به فردی مفید برای جامعه کنند و باعث تقویت اعتماد به نفس کودکان و افزایش آگاهی آنها از خود و جهان در ورود به جامعه شوند.

حق بازی به عنوان یکی از اساسی‌ترین شرایط برای سلامتی کودکان محسوب می‌شود که حتی سازمان ملل متحد آن را به عنوان یک حق جهانی برای کودکان تبیین کرده است. بازی‌های فکری یکی از مهمترین شیوه‌های یادگیری کودکان خردسال و پیش دبستانی است. این امر یادگیری را به صورت رسمی در دوران کودکی پایه‌گذاری می‌کند و کودک را قادر به توسعه ارزش خود می‌کند. این یادگیری از بازی‌های فکری، اساسا برای موفقیت کودکان در آینده در کلاس درس، تعاملات اجتماعی و نحوه برخورد با هنجارها تا آغاز تفکر علمی کودکان تمرکز دارد و باعث تقویت هوش هیجانی، خلاقیت و استدلال‌های فکری در کودکان می‌شود.

یکی از نکات مهمی که پدر و مادرها باید به آن توجه داشته باشند این است، هنگامی که کودک درگیر بازی فکری می‌شود در ابتدا آشنایی با نحوه انجام بازی را هدف خود قرار می‌دهد. جست‌وجو برای پیدا کردن بهترین مسیر برای پیشروی در بازی سبب رشد هوش کودک خواهد شد.

 چه مشخصه‌های یک بازی فکری خوب برای کودکان

  1. باید سرگرم کننده و لذت بخش باشد
  2. اهداف تعیین شده داشته باشد
  3. خودجوش و به صورت داوطلبانه باشد
  4. مشارکت فعال کودکان را دربرگیرد
  5. می تواند عنصری از یک قصه یا افسانه را شامل شود

مزیت های اصلی بازی‌های فکری برای رشد فکری کودکان

همچنین میتوان گفت که تاثیر بازی های فکری بر کودکان باعث ایجاد فضای جذاب، لذت بخش و پر جنب و جوش برای پرورش ابتکار، روح خلاق آن ها می‌شود. احساسات شاد کودک، عامل مهمی برای ایجاد روانشناسی رشد و سلامت است. بازی‌های فکری می‌توانند خلق و خوی دلیرانه را در کودکان ایجاد کنند و به عنوان ابزار های رشد ذهنی کودکان باشند. بازی‌های فکری مناسب کودکان به شکل گیری پاسخ سریع و توانایی داوری کودکان کمک می‌کنند.

 کودکان در بازی های فکری نیاز به ارائه پاسخ و قضاوت دارند در بازی های فکری مناسب این نوع پاسخ‌ها و قضاوت‌ها کاملا دراماتیک و پر جنب و جوش است. ناخودآگاه کودکان، توانایی ارائه پاسخ سریع را دارد که این بازی‌های فکری برای رشد ذهن کودکان بسیار مفید است.

برخی والدین هنگامی که بازی فکری  برای فرزند خود تهیه می‌کنند، در ابتدا یک‌ بار به صورت آزمایشی آن را انجام داده و شاید در این حین نحوه انجام بازی را هم برای کودک توضیح ‌دهند. باید گفت این کار کاملا اشتباه است؛ زیرا این خود کودک است که باید به کشف رازهای نهفته بازی بپردازد.

نظری بدهید

There are no products