اطلاعات تماس

آدرس و تماس با انتشارات عارف کامل : میدان انقلاب (ضلع جنوب شرقی )- کوچه آبرو - پلاک 2 -واحد 48 تلفن : 66494286-09128040484

نقش شعر در علاقه مند کردن کودک به مطالعه

آموزش الفبای انگلیسی | آموزش الفبای فارسی | قصه های کودکانه | کتاب داستان | کتاب قصه | کتاب کودک | کتابخوانی کودک

در این مقاله می خواهیم درباره نقش شعر در علاقه مند کردن کودک به مطالعه با شما صحبت کنیم

همانطور که می دانید خواندن شعر توسط کودک باعث می شود قدرت بیان و تکلم او کامل شود. آشنایی بچه ها با شعر راهی عالی برای ایجاد مهارت خواندن و عشق به شعر است. وقتی کودکان با شعر آشنا شوند کلمات جدید را یاد می گیرند، آن ها را با صدای بلند تمرین می کنند و با قافیه ها آشنا می شوند. شعر خواندن کودکان را سرگرم می کند.

وقتی کودک شعر می خواند تصاویری که به واسطه خواندن کلماتی که در شعر می خواند در ذهنش ایجاد شده را دوست دارد. کودک با مرتبط کردن کلمات نوشتاری به عواطف و احساسات خود، به خواندن کتاب علاقه پیدا می کند. برای کودک اشعاری مفید هستند که قافیه دار بوده و داستانی را بیان کنند و از و نگاهی کودکانه داشته باشند.

 برای نقش شعر در علاقه مند کردن کودک به مطالعه باید نکات زیر را در نظر داشت:

  1. شعر را برای کودک آهسته بخوانید. کسی که شعر را میخواند باید از استعدادهای نمایشی برای به تصویر کشیدن عواطف و احساسات موجود در شعر استفاده کنید.
  2. اگر شعری مورد علاقه کودک است، از کودک بخواهید که آن را به حالت نمایش بخواند و شما نیز با اشتیاق و علاقه به آن گوش کنید.
  3. از کودک بخواهید تا احساسات شخصیت های موجود در شعر را برای شما ایفا کند.
  4. وقتی از کودک می خواهید که برای شما شعر بخواند، باید حوصله کنید و با اشتیاق کامل به او گوش دهید.
  5. اگر کودک در جمع احساس راحتی می کند بهتر است ترتیبی داد که شنوندگان مشتاقتر و بیشتری به او گوش دهند. شاید که از برخوانی شعر پس از شام برای اعضای خانواده، برای کودک جالب باشد.
  6. اگر کودک در خواندن شعر اشتباهی هم مرتکب شد می توان آن را نادیده گرفت. زیرا، اشتباهات جزئی از روال زندگی هستند.
  7. کودکان از اینکه فرد دیگری برای مهارت های رو به رشدشان ارزش قائل شود، لذت فراوانی می برند. تنها خواندن کتاب برای کودکان کافی نیست بلکه به آنچه همکه آنها می خوانند باید به دقت گوش داد و نکات زیر را در این امر به خاطر سپرد.
  8. کتاب ها باید متناسب سطح توانایی کودک انتخاب گردند و فرد باید به آنچه که کودک می خواند به دقت گوش دهد.
  9. کار خواندن کتاب می تواند به نوبت انجام شود. مثلا یکی از والدین پاراگرافی رابخواند و سپس از کودک بخواهد که پاراگراف بعدی را او بخواند. وقتی کودک به هنگام خواندن بر چگونگی خواندن تمرکز دارد، خواندن و کمک والدین در امر خواندن سبب می گردد که داستان جذاب و با شور و حرارت باشد.

اگر کودک در خواندن واژگان مشکل داشته باشد به چندین طریق می توان به او کمک کرد:

  • باید از وی خواست که آن واژه را رد شود و بقیۀ جمله را بخواند و بعد حدس بزند که کلمه چه معنایی در جمله می تواند داشته باشد.
  • باید به او کمک کرد که آنچه را که مورد حروف و صداها می داند به کارگیرد.
  • نهایتا باید صورت صحیح کلمه را ادا کرد.
  • والدین باید به کودک بگویند که تا چه اندازه به تلاش و مهارت های وی افتخارمی کنند.
  • گوش دادن به خواندن با صدای بلند کودکان فرصتی را برای والدین فراهم می کند تا از مهارت های جدید آنها آگاه شوند و به خود کمک هم این فرصت رامی دهد که مهارت خواندنش را تمرین کند. مهمتر از همه این روش دیگری، برای لذت بردن از خواندن به همراه کودک است.
  • پدر و مادر می توانند کودکان را با دنیای کتاب آشنا کنند.

بهتر است پدر و مادر کتاب ها را به همراه کودک انتخاب کنند تا بتوانند از خواندن کتاب لذت ببرند. در خانه ترتیب یک کتابخانه شخصی را بدهید و چند قفسه کتاب به کودک اختصاص دهید. به کودک اجازه دهید تا به سلیقه خودشان کتاب ها را روی قفسه بچیند.

نظری بدهید

There are no products