اطلاعات تماس

آدرس و تماس با انتشارات عارف کامل : میدان انقلاب (ضلع جنوب شرقی )- کوچه آبرو - پلاک 2 -واحد 48 تلفن : 66494286-09128040484

تاثیر نقاشی بر کودکان

نقاشی | آموزش نقاشی | نقاشی کودک | تاثیر نقاشی

در این مقاله می خواهیم به تاثیر نقاشی بر کودکان بپردازیم.

کودکان از طریق فعالیت های نقاشی نکات بسیار زیادی را یاد می گیرند. نقاشی در آموزش و مراقبت های اولیه زندگی کودک نقش مهمی دارد. 

مربیان می دانند که نقاشی کشیدن یک فعالیت ساده نیست و باعث می شود که  انتقال ایده ها، ابراز احساسات، استفاده از هوش خود، کشف رنگ، کشف و ایجاد آثار و تجربیات لذت بخش در کودک تقویت شود. و همچنین در شناخت روحیات و شخصیت کودک تاثیر بسزایی دارد.

رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن بچه را متوجه خود می‌کند و در عین حال وسیله‌ای است که بچه قبل از هر چیز می‌تواند به خلق آن بپردازد. برای درک رنگ و تصویر کافی است که چشم بببیند و برای خلق ان کافی است که بچه دست در رنگ کند و رنگ بازی را آغاز کند و آن را بر در و دیوار یا روی هر چه که دم دستش باشد حتی به سر و صورت و لباس خود بمالد. اگر نقاشی عمیق‌ترین وسیله آموزش کودک نباشد می‌توان گفت یکی از مهمترین و اولین وسیله آموزش اوست.

اولین گام برای آموزش درست، شناخت ابزار مناسب است؛ ابزاری متناسب با روحیات و توانایی‌های فیزیکی کودک.
کودکان برای رنگ آمیزی جذب رنگ‌های غلیظ می‌شوند. آنها تمایلی به ترکیب ندارند و می‌توانند سطح سفید کاغذ را با غلظت بالای رنگی بپوشانند. بنابراین ابزار رنگی کودکان باید دارای غلظت رنگی مناسب باشد.

مربیان کودک باید با کودکان در نقاشی همراهی کنند. وقتی کودکان شروع به نقاشی می کنند، از آن ها سوالاتی در باره چیزی که نقاشی و رنگ آمیزی می کنند بپرسید. مثلا برای کودکی که در نقاشی خود رنگ های زرد و قرمز استفاده کرده ” می بینم که از قرمز و زرد استفاده کردی. دیگه دوست داری از چه رنگ هایی استفاده کنی؟! ” یا ” بعد از تموم شدن این نقاشی دوست داری دوباره به نقاشی دیگه بکشی؟! نقاشی بعدی رو چی می خوای بکشی؟! تو فکر می کنی کیف دوستت همین قدر بزرگ  و جادار به نظر میرسه که تو نقاشیت کشیدی ؟! بعد از تمو شدن نقاشی اون رو چیکار میکنی؟! میخوای هدیه بدی یا برای خودت نگه اش داری؟! “

کودک با تمام وجود و شخصیت ذهنی و عاطفی خود نقاشی می‌کشد. آدم، خانه،‌ درخت، ماه، خورشید و حیوانات را می‌کشند.

همچنین در تاثیر نقاشی بر کودکان می توان به این اشاره داشت که شیوه های متفاوتی برای آموزش نقاشی کودکان وجود دارد. بهترین کار در قدم اول تفکیک گروه‌های سنی است. زیرا تفاوت سن یعنی تغییر باورها، خیال‌ها و رویاها.  مثلا باور و شناخت یک کودک ۶ ساله از دنیا، با یک کودک ۱۱ ساله متفاوت است.

بهترین سن برای شروع آموزش به کودکان از پایان ۴‌ سالگی است. البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. بعضی امکان ماندن در یک جای مشخص تحت عنوان کلاس به مدت نسبتا طولانی را ندارند یا اینکه آمادگی پذیرش آموزش در ‌آنها شکل نگرفته یا بعضی‌ها در ۳ سالگی امکان آموزش درونشان شکل گرفته است ( که این مورد بیشتر در دختربچه ها به چشم می‌خورد ) باید توجه داشت آموزش نقاشی به کودکان باید به روش غیرمستقیم باشد. یک مربی باید از موسیقی، تاتر، بازی، ‌قصه،‌ شعر و … استفاده کند و فضایی به وجود آورد تا هنرجوی خردسال خود را با زبان تصویری آشنا سازد. نقاشی یک زبان بین‌المللی است. زبانی برای گفتن ناگفته‌های خود.

نظری بدهید

There are no products