اطلاعات تماس

آدرس و تماس با انتشارات عارف کامل : میدان انقلاب (ضلع جنوب شرقی )- کوچه آبرو - پلاک 2 -واحد 48 تلفن : 66494286-09128040484

چگونگی انتخاب کتاب مورد علاقه کودکان

انتخاب کتاب مورد علاقه کودکان , کتاب داستانی کودک , کتاب مناسب کودکان


این روزها یکی از مهم ترین دغدغه های والدین علاقه مند کردن فرزندانشان به کتاب خواندن است. بنابر این چگونگی انتخاب کتاب مورد علاقه و مناسب برای کودکان بسیار حایز اهمیت است
کودکان در ماه های اولیه زندگی، با پاره کردن و ورق زدن کتاب ها در واقع نوعی ارتباط با کتاب و دنیای مطالعه برقرار می کنند. واکنش های مثبت و یا منفی والدین به این امر میتواند زمینه ای برای ایجاد علاقه و یا بی میلی کودک به کتاب در سالهای بعدی زندگی او و حتی در بزرگسالی شود.

اهمیت کتاب در زندگی کودکان

اغلب والدین گمان می کنند بچه ها از اسباب بازی بیشترین لذت را می برند و مدام در حال تهیه اسباب بازی برای آنها هستند و به نقش کتاب به عنوان نوعی سرگرمی برای آنها نگاه می کنند. اما براساس یافته های اخیر، اسباب بازی ها نقش کمرنگ تری در رشد ذهنی کودک نسبت به کتاب دارند،به طوریکه در کشورهای پیشرفته وجود کتابخانه در اتاق کودک حتی از تخت خواب او مهم تر است و کتاب ها نقش بسیار زیادی در پرورش قوای ذهنی کودکان دارند.
کودک در ماه های اولیه زندگی با پاره کردن کتاب نوعی تخلیه انرژی می کند و پس از آن به آرامش درونی می رسد که این آرامش برای او توام با شادی خواهد بود و او در بزرگسالی می آموزد که با کتاب می تواند به آرامش و شادی برسد و این در وی نهادینه می شود.
گروهی از محققان بر این باورند که نه تنها علاقه به کتاب در کودکان امری وراثتی نیست بلکه ما می توانیم این امر را در کودک خود تقویت یا تضعیف کنیم ما میتوانیم با خواندن کتاب هنگام خواب برای کودک این امکان را برایش فراهم آوریم تا او خواب آسوده تری داشته باشد.
همچنین باعث ایجاد سوالاتی در ذهنش می شود که با فکر کردن درباره این سوالات و یافتن پاسخ برای آنها افزایش هوش و سطح هوشیاری را برای کودک به همراه خواهد داشت.خواندن کتاب برخلاف تماشای تلویزیون باعث ایجاد تمرکز در کودک می شود و این تمرکز برای کودک حس آرامش را به همراه خواهد داشت.
خواندن کتاب های داستان برای کودکان باعث ایجاد حس مقایسه در ذهن کودک میان شخصیت های خوب و بد می شود و کودک با پیام داستان متوجه می شود که همیشه شخصیت ها و خصلت های خوب پیروز هستند و همین امر سبب ایجاد ویژگی های مثبت در کودکان می شود.
والدین گمان می کنند که کودکان تنها به داستان ها برای گذران وقت گوش می دهند اما این طور نیست، آنها ممکن است ساعت ها پس از خواندن کتاب به آن داستان فکر کنند و حتی خود را جای شخصیت های داستان بگذارند.
کودکان از داستان ها می آموزند و به همین خاطر سال ها داستان ها در ذهن آنها باقی می ماند.
کتاب خواندن برای کودک بسیار مفید است و ذهن آن ها را پویا و حس اعتماد به نفسش را افزون می کند.

چگونگی انتخاب کتاب مورد علاقه کودکان

بچه ها براي خريد کتاب به چه چيزهايي توجه مي کنند؟
بزرگترها براي خريد کتاب بيشتر جذب کتاب هايي مي شوند که از دوستانشان درباره آن کتاب شنيده اند يا جذب کتاب هاي نويسندگان مطرح و نام آشنا مي شوند. آنها کتاب هارا طبقه بندي مي کنند و بنا به علاقه شان کتاب مورد دلخواهشان را مي خرند؛گرچه طراحي روي جلد در فروش و استقبال از کتاب بسيار مهم است اما در بزرگترها، به ويژه کتابخوان هاي حرفه اي اين مسئله در درجه دوم اهميت قرار دارد.
اما دنياي کودکان فارغ از هر گونه نظم و طبقه بندي است. قوه بينايي کودکان بسيارقوي است و آنها طبق آنچه مي بينند تصميم مي گيرند. بچه ها براي خريد کتاب نه به موضوع کتاب و نه به پيشنهاد دوستانشان اهميت مي دهند .

ويژگي هاي کتاب هاي محبوب کودکان عبارتند از:

1. جلد مصور و زيبا: کودکان بيشتر کتاب هايي را دوست دارند که مصور و جلدزيباتري داشته باشد. آنها بيشتر جذب کتاب هايي مي شوند که در آن تصاوير و نقاشيوجود داشته باشد و اگر کتابي چنين ويژگي هايي داشته باشد براي بچه ها بسيار محبوبخواهد بود

2- استفاده از رنگهاي شاد: بچه ها به رنگها بسيار اهميت مي دهند و بيشتر ترجيحمي دهند کتاب هايي را بخرند که رنگبندي بيشتري داشته باشد و در آن از رنگهاي شادبيشتر استفاده شده باشد

استفاده از شخصيت هاي حيواني در داستان: از ديگر ويژگي هاي کتاب محبوب کودکاناستفاده از حيوان ها و دادن شخصيت به آنها در طول داستان است. آنها بيشتر دوستدارند شخصيت کتابهايشان حيوان ها باشند

4- علاقه به کتاب هاي باريک : بچه ها کتاب هاي قطور را دوست ندارند و بيشتردلشان مي خواهد کتاب هاي باريک بخرند، چرا که گمان مي کنند کتاب هاي بچه ها هميشهباريک هستند

5- وجود شخصيت هاي کارتوني محبوب : شخصيت هاي کارتوني براي کودکان بسيار جذابند. بچه ها زماني که شخصيت هاي کارتوني را در کتاب ها مي بينند جذب آن مي شوند حتي اگرکارتون آن را بارها ديده باشند و داستانش را دوست نداشته باشند.
قوه بينايي کودکان بسيارقوي است و آنها طبق آنچه مي بينند تصميم مي گيرند. بچه ها براي خريد کتاب نه بهموضوع کتاب و نه به پيشنهاد دوستانشان اهميت مي دهند

همه اين عوامل دست به دست هم مي دهند تا کتاب محبوب و موردتوجه بچه هامنتشر شود؛کتابهايي که گرچه شايد داستان زيبايي نداشته باشند، اما از جذابيت بسياري براي جلب توجه و خريد توسط بچه ها برخوردارند.

نظری بدهید

پشتیبانی فروش

در اولین فرصت پاسخگوی شما هستم.

0
    0
    سبد خرید
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه